28/5/11

Θα θαφτεί τμήμα της αρχαίας Iεράς οδού στο Σκαραμαγκά;


Με έντονο προβληματισμό διαβάσαμε στον ημερήσιο τύπο, απόφαση του ΚΑΣ, στην οποία αναφέρεται ότι ένα τμήμα της αρχαίας Ιεράς οδού, στην περιοχή Αφαία Σκαραμαγκά, θα θαφτεί και το υπόλοιπο θα αναδειχτεί:

''Για αυτό το κομμάτι, πλάτους 4,6 μ. και μήκους 260 μ., που βρέθηκε κατά τη σωστική ανασκαφή που ακολούθησε, έπρεπε να γνωμοδοτήσει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) και να πει αν εγκρίνει ή όχι τη μελέτη ανάδειξης του μνημείου, αλλά και του επίμαχου σημείου της σχετικά με τη διαμόρφωση χώρου στάθμευσης στο λιγότερο διατηρημένο τμήμα του δρόμου και κατά μήκος του υφιστάμενου πάρκινγκ.
Το ΚΑΣ, που συνεδρίασε την Τρίτη 24 Μαΐου, γνωμοδότησε αλλά δεν ενέκρινε, κατά πλειοψηφία, το συγκεκριμένο σημείο. Είχε προηγηθεί πολύωρη συζήτηση κατά την οποία τα μέλη του Συμβουλίου προβληματίστηκαν ως προς την τελική κατάληξη: Να εγκριθεί η μελέτη του 2009 που αφορούσε την κατασκευή ξύλινου διάδρομου (πασαρέλας) ώστε οι επισκέπτες του Πάρκου να βλέπουν το καλύτερα διατηρημένο τμήμα της Ιεράς Οδού, ενώ το υπόλοιπο να διαμορφωθεί και να γίνει πάρκινγκ. Ή να επιλεχθεί η μελέτη του 2011, που προέβλεπε την εξαφάνιση του δρόμου, με την κατασκευή γυάλινων καλυμμάτων πάνω από τα καλύτερα σημεία του, την κατάχωση του υπόλοιπου τμήματος και τη δημιουργία χώρου στάθμευσης.
Επιπλέον, τέθηκαν κι άλλα ερωτήματα ως προς τον καλύτερο τρόπο διατήρησης και ανάδειξης του αρχαίου μνημείου: Να μείνει ως έχει, να καθαριστεί ο χώρος, να μην σκεπαστεί καθόλου η πορεία του αρχαίου δρόμου, να διατηρηθεί η πασαρέλα και στο λιγότερο σωζόμενο τμήμα να γίνει επίχωση με υλικό που να επιτρέπει τη βλάστηση. Ή να μείνει ορατό και επισκέψιμο μόνο το καλύτερο τμήμα του, ενώ το υπόλοιπο να καταχωθεί για τους αρχαιολόγους του μέλλοντος.
Τελικά η γνωμοδότηση οδήγησε προς την τελευταία λύση. Τα μέλη απέρριψαν ομόφωνα τη μελέτη του 2011 και ενέκριναν εν μέρει εκείνη του 2009 (να διατηρηθεί η πασαρέλα και να αναδειχθεί το καλύτερο τμήμα). Στη συνέχεια, γνωμοδότησαν κατά πλειοψηφία υπέρ της κατάχωσης του τμήματος που βρίσκεται κατά μήκος του υφιστάμενου χώρου στάθμευσης με κατάλληλα υλικά -και όχι με κυβόλιθους όπως προέβλεπε η μελέτη- ενώ για την καλύτερη προστασία του μνημείου πρόσθεσαν τον όρο να κατασκευαστεί τοιχίο ύψους τουλάχιστον 50 εκ. που να το διαχωρίζει από τον χώρο του πάρκινγκ.''

Για την ιστορία, τα 260 μέτρα ( το μεγαλύτερο σε μήκος σωζόμενο τμήμα της αρχαίας Ιεράς οδού), ήρθαν στο φως το 2005.
Έκτοτε η διάβρωση του τμήματος μπροστά από το πάρκινγκ της ιδιωτικής επιχείρησης ψυχαγωγίας ήταν έντονη. Η πολιτεία δεν έκανε τίποτα για να προστατέψει το παγκόσμιας εμβέλειας τμήμα του αρχαίου δρόμου. Το καλοκαίρι του 2009 ξεκίνησαν εργασίες για την κατασκευή τοιχίου, οι οποίες σταμάτησαν τον Αύγουστο του 2009. Το μνημείο αφέθηκε και πάλι στην τύχη του μέχρι την συνεδρίαση του ΚΑΣ την Τρίτη 24 Μαΐου 2011...

Αναρωτιόμαστε :
- Ποιος ο λόγος ΝΑ ΜΗΝ ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙ – ΑΝΑΔΕΙΧΘΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΣΩΖOΜΕΝΟ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΙΕΡΑΣ ΟΔΟΥ;
- ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΣΤΕΓΑΣΤΡΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΛΕΓΕΤΑΙ Η ΥΠΟΠΤΗ ΚΑΤΑΧΩΣΗ;
- Τι σχέση έχει η προστασία του αρχαίου δρόμου (κατάχωση) με τη δημιουργία πάρκινγκ που αναφέρονταν στις δύο μελέτες;
- Γιατί έξι χρόνια τώρα ΔΕΝ περιφράχθηκε ο χώρος για να προστατευθεί και δεν τοποθετήθηκε έστω μια ενημερωτική ταμπέλα;
- Για ένα μνημείο παγκόσμιας εμβέλειας έχουν άραγε εξαντληθεί όλες οι εναλλακτικές λύσεις πριν επιλεγεί η λύση της κατάχωσης;

ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΟ ΚΑΙ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ!

θα επανέλθουμε άμεσα...

Για το βόρειο κλάδο της αρχαίας Ιεράς οδού δείτε εδώ.
Φωτογραφικό υλικό εδώ.
Πηγές : εδώ, εδώ εδώ, εδώ.