5/5/09

ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑΣ: ΛΙΜΑΝΙ ΤΕΛΟΣ;



Απ’ τους ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΕ ΔΡΑΣΗ έρχεται η είδηση ότι αποσύρονται από το ‘λιμάνι’ του Σκαραμαγκά οι τελωνειακές υπηρεσίες και η όχι ακόμη τεκμηριωμένη πληροφορία ότι θα πάψει να λειτουργεί ως ‘λιμάνι’.
Αν αυτά επιβεβαιωθούν, θα το δείξει η ίδια η πράξη τις αμέσως επόμενες εβδομάδες, αλλά τότε το κύριο ζήτημα θα είναι τι μέλλει γενέσθαι.
Οι προσπάθειες ενημέρωσης των πολιτών που έγιναν από τους Πολίτες σε Δράση, τον ΟΙΚΟΠΟΛΙΣ και την Διαρκή Κίνηση ήταν αξιόλογες. Υπήρξαν και δημόσιες εκδηλώσεις από τους επίσημους φορείς και δημοτικές παρατάξεις. Τέθηκε και το ζήτημα στη βουλή από κόμματα της αντιπολίτευσης (ΠΑΣΟΚ, ΚΚΕ, ΣΥΡΙΖΑ). Θα μπορούσε, λοιπόν, να πει κανείς ότι η παύση λειτουργίας του ‘λιμανιού’ είναι αποτέλεσμα και αυτής της πίεσης.
Ωστόσο, ανάλογες πιέσεις και μαζικές λαϊκές αντιδράσεις δεν είχαν το ίδιο αποτέλεσμα σε άλλες περιπτώσεις (π.χ. στις επεκτάσεις των ΕΛΠΕ στην Ελευσίνα). Γι’ αυτό θα πρέπει να είμαστε μάλλον επιφυλακτικοί απέναντι στο γεγονός. Αυτό που εμείς ονομάζουμε νίκη μας- και που πράγματι μπορεί να είναι- ίσως σηματοδοτεί μια προσαρμογή πλεύσης προς κάτι χειρότερο.
Υπενθυμίζουμε:
• Την ύποπτη διατύπωση στο Γενικό Χωροταξικό του Σουφλιά (σελ. 40): «Ενιαίος σχεδιασμός και διαχείριση όλου του λιμενικού συστήματος της Αττικής. Σταδιακή μεταφορά ακτοπλοϊκών υπηρεσιών από τον κεντρικό λιμένα του Πειραιά στους λιμένες της Ραφήνας και του Λαυρίου. Ο κεντρικός λιμένας του Πειραιά θα εξακολουθεί να διατηρεί ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, κυρίως για την περιοχή του Αργοσαρωνικού. Ωστόσο, θα εξειδικευτεί στον κλάδο της κρουαζιέρας, ενώ σημαντικό τμήμα του θα αποδοθεί αναβαθμισμένο στην αστική περιοχή των παράκτιων ΟΤΑ της ευρύτερης πόλης του Πειραιά. Το τμήμα του Ικονίου-Περάματος, σε συνδυασμό με τις εγκαταστάσεις του λιμένα της Ελευσίνας και της ευρύτερης παράκτιας περιοχής μαζί με τις εγκαταστάσεις ναυπηγοεπισκευών στο Πέραμα και το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου Πεδίου, οφείλουν να αποτελέσουν ένα κοινό σύνολο εμπορευματικών και συνδυασμένων μεταφορών καθώς και παροχής υπηρεσιών εφοδιαστικής (logistics).»
• Τη διαγραφόμενη διακοπή λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, λόγω της γενικής οικονομικής κρίσης και της ειδικής κρίσης του κλάδου.
Άρα υπάρχει ο κίνδυνος ένταξης του Σκαραμαγκά σε ένα ευρύτερο σχέδιο λιμενικών χρήσεων με πολύ μεγάλες επιπτώσεις στο περιβάλλον και την ποιότητα ζωής στη Δυτική Πύλη της Κολάσεως.